Cel

Program

Miejsce konferncji i kontakt

Zgłoszenia i publikacja

Organizatorzy

Program konferencji

Wtorek, 19 maja 2015 r.

SESJA PLENARNA 09:15-13:15

MIEJSCE: Sala Konferencyjna „Łącznik” Politechnika Opolska ul. Mikołajczyka 16, 45-271 Opole
09:00-09:15 - Rozpoczęcie konferencji
09:15-10:15 - Prof. dr hab. Małgorzata Kossut (Polska Akademia Nauk, Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego) - Referat wprowadzający: Mechanizmy neuroplastyczności
10:15-11:15 - Barbara Arrowsmith-Young MA – psycholog, autorka Programu Arrowsmith adresowanego do osób w każdym wieku mających trudności z uczeniem się spowodowane niepełnosprawnością różnych obszarów mózgu (Kanada) - Kobieta, która zmieniła swój mózg
11:15-11:45 - Przerwa kawowa
11:45-12:05 - Prof. dr hab. Zbigniew Borysiuk (Politechnika Opolska) - Plastyczność synaptyczna a nauczanie motoryczne
12:05-12:45 - Dr Marek Kaczmarzyk (Uniwersytet Śląski) - Dwa mózgi w szkole albo dlaczego nauczycielom tak trudno zrozumieć ucznia?
12:45-13:15 - Dr Katarzyna Jednoróg (Polska Akademia Nauk, Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego) - Neurobiologiczne podstawy dysleksji

OBRADY w SEKCJACH 14:30-16:30

I SEKCJA: Diagnozowanie i terapia dzieci i dorosłych z zaburzeniami w uczeniu się i zachowaniu
MIEJSCE: Sala 39 b, Politechnika Opolska ul. Mikołajczyka 16, 45-271 Opole
MODERATOR: Dr Bronisława Ogonowski

Prof. dr hab. Renata Bernatova (Uniwersytet Preszowski, Słowacja) Edukacja dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi i behawioralnymi oraz problemami w uczeniu się na przykładzie Republiki Słowackiej
Prof. dr hab. Marta Korendo, Dr Katarzyna Sedivy (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, Kraków) Wczesne objawy autyzmu
Dr Elżbieta Pędraszewska-Iskrzak (Szkoła Wyższa Pawła Włodkowica, Płock) Metoda Suzuki a stymulowanie rozwoju dziecka z wieloczynnikowym uszkodzeniem mózgu
Dr Marzena Błasiak-Tytuła, Dr Ewa Bielenda (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie) Diagnoza dziecka bilingwalnego
Dr Joanna Ławicka (Fundacja Prodeste, Opole) Trening poznawczy osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu jako forma rozwijania myślenia społecznego i przeciwdziałania skutkom dysfunkcji neurorozwojowych
Małgorzata Szurlej (Centrum APF Espace, Warszawa) Wykorzystanie nowych technologii w plastyczności mózgu
Dr Bronisława Ogonowski (Urząd Miasta Opola, Uniwersytet Opolski) Chińscy uczniowie nie mają specyficznych trudności w uczeniu się!?

II SEKCJA: Neurorehabilitacja dzieci i dorosłych z zaburzeniami i uszkodzeniami układu nerwowego
MIEJSCE: Sala 43 C, Politechnika Opolska ul. Mikołajczyka 16, 45-271 Opole
MODERATOR: Prof. dr hab. Grażyna Jastrzębowska

Dr Anna Siudak, Dr Halina Pawłowska-Jaroń (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie) Neurologiczne problemy osób starszych - emploi logopedy
Dr Urszula Strzelczyk-Raduli (Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu) Trening pracy mózgu w terapii metodą EEG BF
Dr Michał Klichowski, Paulina Głowacka, Klaudia Sowińska, Hanna Walkowiak (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) Nowe technologie w neurorehabilitacji. Ujęcie transhumanistyczne
Beata Sobera-Baron (Centrum Logopedii i Rozwoju Osobistego, CLIRO, Centrum Kształcenia Nauczycieli ANDRAGOG, Opole) Neuroterapia dzieci z SLI (specyficznym upośledzeniem rozwoju językowego) – możliwości jakie daje trening uwagi słuchowej metodą prof. Tomatisa
Aneta Kańtoch (Fundacja "Dom" Dzieci z Porażeniem Mózgowym) Terapia neurologopedyczna dorosłego pacjenta z mózgowym porażeniem dziecięcym i cechami syndromu Tourettea
Dr hab. Julia Melnykowa (Narodowy Uniwersytet Pedagogiczny w Berdiansku, Ukraina) Historia rozwoju neuropedagogiki na Ukrainie
Dr hab. Tetiana Nestorenko (Narodowy Uniwersytet Pedagogiczny w Berdiansku, Ukraina) Stosowanie zasad neuropedagogiki w nauczaniu przedmiotów ekonomicznych

III SEKCJA: Uczeń neurotypowy w szkole – wspieranie i wzmacnianie rozwoju
MIEJSCE: Sala Konferencyjna „Łącznik”, Politechnika Opolska ul. Mikołajczyka 16, 45-271 Opole
MODERATOR: Prof. dr hab. Zenon Jasiński

Prof. dr hab. Mirosław Kowalski (Uniwersytet Zielonogórski, Komitet Nauk Pedagogicznych PAN) Edukacja jako poznawanie samego siebie
Prof. dr hab. Józef Liba (Uniwersytet Preszowski, Słowacja) Szkoły podstawowe w profilaktyce patologicznych zjawisk społeczno-uczniów romskich
Małgorzata Taraszkiewicz (Grupa Edukacyjna 21) Indywidualny styl uczenia się
Dr Irena Koszyk (Urząd Miasta Opola) Wystąpienie
Dr Anna Gołębiowska (Uniwersytet Opolski) Neurodydaktyka a przygotowanie studentów opolskich szkół wyższych do wykonywania zawodu nauczyciela
Małgorzata Szeląg (Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Opolu) Wystąpienie
Mgr Monika Kostusiak (Uniwersytetu Opolskiego, doktorantka) Relaksacja w neuropedagogice jako sposób zwiększania możliwości mózgu w edukacji
Mgr Karolina Mateja (Uniwersytet Opolski, doktorantka) Socjoterapia w usprawnianiu komunikacji emocjonalnej przyjaznej neuronom (Stymulacja wychowawcza mózgu ucznia)
Dr Ewa Kowalska (Uniwersytet Zielonogórski) Edukacja i mózg – sekrety wieloznaczności
Prof. dr hab. Wiesław Sikorski (Uniwersytet Opolski) Edukacja programowana neurolingwistycznie - czy to działa?
Dr Anita Famuła-Jurczak (Uniwersytet Zielonogórski) Wspomaganie rozwoju dzieci poprzez dostarczanie doświadczeń rozwojowych
Prof. dr hab. Wiktoria Zarwa (Narodowy Uniwersytet Pedagogiczny w Berdiansku, Ukraina) Zasady neuropedagogiki w ukraiskim systemie edukacyjnym
Dr hab. Tetiana Nikiszyna (Narodowy Uniwersytet Pedagogiczny w Berdiansku, Ukraina) Powstanie neurolingwistyki jako dziedziny nauki w lingwistyce kognitywnej
Łukasz Fiebich (Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu) E-tornister. Postęp polskiej edukacji czy zagrożenie dla rozwoju ucznia?
Sławomir Kania (Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu) Zagrożenia rozwoju cyfrowych nastolatków- aspekty neurosocjopedagogiczne
Katarzyna Błońska (Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu) Dlaczego szczęśliwi ludzie uczą się efektywniej? Spojrzenie neuropedagogiczne
Mirosław Hanulewicz (Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu) Rola ojca we wspomaganiu prawidłowego rozwoju dziecka. Konteksty pedagogiki prenatalnej
dr Sławomir Śliwa (Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu) Klimat szkoły przyjazny profilaktyce na I etapie edukacyjnym


Środa, 20 maja 2015 r.

WARSZTATY 09:00-12:30

Grupa I:
Lekcje uplastyczniające mózg. Przykłady ćwiczeń edukacyjnych
Miejsce: Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, ul. Powstańców Śląskich 19, 45-085 Opole

Grupa II:
Neurplastyczność mózgu osób niepełnosprawnych. Przykłady ćwiczeń poznawczych przeznaczonych do wzmacniania słabych obszarów mózgu. Elementy neurorehablitacji
Miejsce: Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, ul. Powstańców Śląskich 19, 45-085 Opole

Grupa III:
Trening rozwojowy. Wzmacnianie słabych obszarów mózgu
Miejsce: Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji, ul. Niedziałkowskiego 18, 45-085 Opole

Grupa IV:
Żyć w zgodzie ze swoim mózgiem. O technologiach i kreatywności w życiu
Miejsce: Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu, ul. Niedziałkowskiego 18, 45-085 Opole

Uwaga: Zajęcia odbywają się równocześnie w czterech grupach. Liczba miejsc na poszczególnych warsztatach jest ograniczona. Możliwość zapisania się do grup warsztatowych będzie w trakcie rejestracji na konferencję, tj. 19 maja 2015 r. od godziny 08:15.