Opole 2013
ISBN 978-83-62683-21-5
ISBN 978-83-7511-139-2
Spis treści
Przedmowa | 7 |
1. Osoba – osobowość w portrecie ucznia z fizjologicznie rozpoznaną dysleksją rozwojową | 15 |
1.1. Informacje podstawowe | 15 |
1.2. Rzeczywista wiedza o etiologii, symptomatologii i typologii dysleksji rozwojowej | 19 |
1.3. Konotacyjne kontrowersje wokół wyrażenia „dysleksja rozwojowa” | 26 |
2. Aktywność bioelektryczna kory przedczołowej u młodzieży z obniżonym wysyceniem tlenem krwi tętniczej w jej regionie | 32 |
2.1. Introdukcja | 32 |
2.2. Grupy badawcze i zastosowane techniki optoelektroniczne | 43 |
2.3. Rezultaty z realizacji empirycznego przedsięwzięcia i ich omówienie | 46 |
2.4. Podsumowanie i praktyczne wnioski | 52 |
3. Psychofizjologiczne reakcje na stres zarejestrowane u młodzieży z fizjologicznie zdiagnozowaną dysleksją rozwojową | 58 |
3.1. Grupy badawcze i zastosowane techniki optoelektroniczne | 75 |
3.2. Wyniki badania i ich omówienie | 76 |
3.3. Podsumowanie; trendy pragmatyczne | 79 |
4. Stres oksydacyjny w badaniach fotopletyzmograficznych młodzieży z fizjologicznie rozpoznaną dysleksją rozwojową | 83 |
4.1. Grupy badawcze i zastosowane techniki optoelektroniczne | 96 |
4.2. Analiza uzyskanych wyników i ich interpretacja | 100 |
4.3. Dyskusja możliwych rozwiązań | 105 |
4.4. Ogólne podsumowanie i uogólnione wnioski aplikacyjne | 108 |
5. Mechanizmy prewencyjne, naprawcze i eliminujące z organizmu produkty powstałe w procesach oksydacji | 111 |
5.1. Znaczące linie obrony organizmu ludzkiego przed stresem oksydacyjnym | 111 |
5.2. Deskrypcja ważniejszych metod diagnozujących poziom stresu oksydacyjnego u młodzieży z fizjologicznie zdiagnozowaną dysleksją rozwojową | 115 |
5.3. Ogólne podsumowanie problemu diagnostycznego i terapeutycznego w kontekście sformułowanych trendów pragmatycznych | 121 |
Przesłanie do psychologów i pedagogów zatrudnionych w poradniach szkolnych | 124 |
Piśmiennictwo | 127 |
Summary | 146 |