Specjalność: Pedagogika korekcyjno-kompensacyjna
Specjalność ta umożliwia studentom poznanie teoretycznych i praktycznych podstaw pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Umożliwia poznanie metodyki pracy korekcyjno-kompensacyjnej, rehabilitacyjnej, terapeutycznej, socjoterapeutycznej, czy też arteterapeutycznej.
WIEDZA:
Absolwent tej specjalności jest wyposażony w podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej i ogólnej, psychologii, socjologii, niezbędną do rozumienia społeczno-kulturowego kontekstu procesu wychowania, a także pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej, organizacji procesu terapeutycznego, rewalidacji indywidualnej, terapii dzieci ze specyficznymi problemami edukacyjnymi, socjoterapii oraz arteterapii.
UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJE:
Posiada umiejętności posługiwania się interdyscyplinarną wiedzą dotyczącą prawidłowości rozwojowych człowieka, odchyleń organicznych, psychicznych i społecznych oraz możliwości edukacyjnych, rehabilitacyjnych i korekcyjno-kompensacyjnych. Zapoznany jest z ogólną wiedzą filozoficzną, z różnymi koncepcjami człowieka, głównymi teoriami i pojęciami z zakresu etyki, a także zna znaczenie etyki w życiu społecznym. Posiada umiejętności w zakresie komunikacji społecznej i analizy rzeczywistości edukacyjnej oraz korzystania z warsztatu diagnostycznego. Posługuje się językiem obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.
PERSPEKTYWY ZAWODOWE:
Jest przygotowany do pracy na stanowisku wychowawcy, specjalisty współorganizującego kształcenie integracyjne, pedagoga specjalnego – terapeuty, specjalisty – pedagoga specjalnego. Jest przygotowany do pracy w różnych instytucjach, a w szczególności w:
- placówkach oświatowo-wychowawczych,
- poradniach specjalistycznych,
- placówkach opieki, wychowania, terapii,
- placówkach socjoterapeutycznych,
- oświatowych agendach samorządowych,
- w szkolnictwie, przy czym przygotowanie do pracy w charakterze nauczyciela wymaga ukończenia specjalności nauczycielskiej/studiów podyplomowych z zakresu przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela (zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującymi do wykonywania zawodu nauczyciela).