Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Ogólna charakterystyka studiów:
Poziom kształcenia | jednolite studia magisterskie |
Profil kształcenia | praktyczny |
Forma studiów | stacjonarne i niestacjonarne |
Dziedzina i dyscypliny nauki, do których odnoszą się efekty kształcenia | dziedzina: nauki społeczne
dyscypliny: pedagogika i psychologia |
Tytuł zawodowy nadawany absolwentom | magister |
Czas trwania studiów | 5 lat |
Liczba semestrów | 10 |
Poziom Polskich Ram Kwalifikacji | 7 |
Charakterystyka studiów na kierunku:
Studia na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna przygotowują merytorycznie i praktycznie do pracy z dziećmi w charakterze wychowawców, a także pedagogów-nauczycieli. Absolwenci tego kierunku mają umiejętności i kompetencje, które pozwolą im pełnić ważne role w rozwoju i kształceniu młodego człowieka, a w szczególności dzięki nabytym sprawnościom będą mogli wyposażać dziecko w elementarną wiedzę, kształtować jego postawy i nawyki, rozwijać twórcze myślenie, kształtować osobowość oraz przygotowywać go do kontynuowania nauki na kolejnym etapie edukacji.
Absolwent jednolitych magisterskich studiów na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna uzyska efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych zgodne z Polską Ramą Kwalifikacji na poziomie 7.
Efekty uczenia na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna w zakresie:
- wiedzy
W ramach kierunku student zdobędzie m.in. wiedzę z zakresu następujących treści kształcenia: diagnozowanie ucznia-dziecka, pedeutologia, profilaktyka zaburzeń w zachowaniu dzieci i młodzieży, psychologia zachowań wieku dziecięcego, warsztat pracy nauczyciela-wychowawczy, współczesne tendencje w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej, ewaluacja oddziaływań edukacyjnych, praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, współczesne tendencje w edukacji matematycznej, współczesne tendencje w edukacji artystycznej, współczesne tendencje w edukacji polonistycznej, współczesne tendencje w edukacji przyrodniczej, współczesne tendencje w edukacji technologii informatycznych.
- umiejętności
Studia na kierunku wyposażają absolwenta między innymi w pogłębione umiejętności w zakresie: tworzenia i prawidłowej oceny procesów pedagogicznych, wychowawczych oraz rozwojowych dziecka; kompetentnej analizy i oceny możliwości edukacyjnych dzieci i młodzieży; umiejętności profilaktyczne dotyczące zagrożeń w procesie nauczania i wychowania; umiejętności prowadzenia zajęć grupowych i indywidualnych w nauczaniu zintegrowanym; umiejętności artystycznych.
- kompetencji społecznych
Absolwent kierunku będzie gotów między innymi do: krytycznego dokonywania oceny własnych kompetencji i umiejętności w zakresie działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych); ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; współdziałania ze specjalistami i wykorzystywania opinii specjalistów (psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza) w przypadku trudności z rozwiązaniem problemów dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w pracy z dzieckiem/uczniem; odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego; zgodnego zasadami i normami etyki zawodowej podejmowania i wykonywania działalności pedagogicznej; podejmowania wyzwań zawodowych, tworzenia i stosowania dobrych praktyk w pracy pedagogicznej w przedszkolu i szkole; wyrażania i propagowania wrażliwości etycznej, empatii i otwartości.
Perspektywy zawodowe
Absolwent kierunku jest wyposażony w kompetencje i umiejętności niezbędne do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Posiada sprawności potrzebne do pracy na stanowisku nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w klasach I-III szkoły podstawowej oraz przedszkolach, a także innych formach wychowania przedszkolnego i szkolnego. Będzie mógł podejmować pracę m.in. w:
- instytucjach oświatowych
- placówkach opiekuńczych
- placówkach pomocy dziecku
- publicznych i prywatnych szkołach podstawowych,
- publicznych i prywatnych przedszkolach,
- placówkach wspierających rodzinę dysfunkcyjną
- instytucjach organizujących czas wolny dla dzieci i młodzieży
- instytucjach prowadzących działalność na rzecz dziecka i rodziny.
Zasady rekrutacji
O przyjęcie na studia może ubiegać się osoba, która posiada świadectwo dojrzałości (świadectwo egzaminu maturalnego), złożyła wymagane dokumenty zgodne z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 19 STYCZNIA 2018 r. w sprawie dokumentacji przebiegu studiów (Dz. U. poz. 1554) w dziekanacie Uczelni i przystępuje do rekrutacji zgodnie z jej warunkami.
Przyjęcie na studia w WSZiA odbywa się na podstawie przedłożenia: świadectwa dojrzałości, opłaty wpisowego, podpisania umowy i zaakceptowania regulaminu studiów i opłat. Od decyzji komisji rekrutacyjnej służy odwołanie (w terminie czternastu dni od daty doręczenia decyzji) do uczelnianej komisji rekrutacyjnej, powołanej w trybie określonym w statucie. Ostateczną decyzję w tym zakresie podejmuje Rektor. Osoba przyjęta na studia składa ślubowanie, którego treść określa statut uczelni. Student otrzymuje legitymację studencką oraz indeks, który dokumentuje przebiegi wyniki studiów.