Ogólna charakterystyka studiów
Poziom kształcenia | jednolite studia magisterskie |
Profil kształcenia | praktyczny |
Forma studiów | stacjonarne i niestacjonarne |
Dziedzina i dyscypliny nauki, do których odnoszą się efekty kształcenia | Dziedzina nauk społecznych,
dyscyplina Pedagogika i Psychologia |
Tytuł zawodowy nadawany absolwentom | magister |
Czas trwania studiów | 5 lat |
Liczba semestrów | 10 |
Język, w którym odbywa się kształcenia | Język polski |
Poziom Polskich Ram Kwalifikacji | 7 |
Charakterystyka studiów na kierunku:
Studia na kierunku Pedagogika specjalna przygotowują merytorycznie i praktycznie do pracy z dziećmi jako nauczyciele wspomagający w ramach specjalności: edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną. Absolwenci tego kierunku mają umiejętności i kompetencje, które pozwolą im pełnić ważne role w rozwoju i kształceniu młodego człowieka, a w szczególności będą wyposażać go w elementarną wiedzę, kształtować jego postawy i nawyki, rozwijać jego twórcze myślenie, kształtować osobowość oraz przygotowywać go do życia w społeczeństwie.
Absolwent jednolitych magisterskich studiów na kierunku Pedagogika specjalna uzyska efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych zgodne z Polską Ramą Kwalifikacji na poziomie 7.
Efekty uczenia na kierunku Pedagogika specjalna w zakresie:
- wiedzy
W ramach kierunku student zdobędzie wiedzę między innymi z zakresu następujących treści kształcenia: Podstaw edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, Psychologicznych aspektów edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, Medycznych aspektów edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, Kulturowych i społecznych aspektów niepełnosprawności intelektualnej, Metodyki kształcenia w grupach zróżnicowanych, Potrzeb człowieka dorosłego z niepełnosprawnością, Sytuacji rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Teorii edukacji integracyjnej, Terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną, Metodyki nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, Metodyki wychowania i kształcenia uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w różnych typach placówek edukacyjnych, na różnych etapach edukacji.
- umiejętności
Studia na kierunku wyposażają absolwenta między innymi w pogłębione umiejętności w zakresie: tworzenia i prawidłowej oceny procesów pedagogicznych, wychowawczych oraz rozwojowych dziecka z niepełnosprawnością intelektualną; kompetentnej analizy i oceny możliwości edukacyjnych dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie; umiejętności profilaktyczne dotyczące zagrożeń w procesie nauczania i wychowania w placówkach integracyjnych; umiejętności prowadzenia zajęć grupowych i indywidualnych w nauczaniu zintegrowanym; umiejętności artystycznych.
- kompetencji społecznych
Absolwent kierunku będzie gotów min. do: krytycznego dokonywania oceny własnych kompetencji i umiejętności z obszaru pedagogiki specjalnej w zakresie działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; stałego samodoskonalenia się, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; współdziałania ze specjalistami i wykorzystywania opinii specjalistów w przypadku trudności z rozwiązaniem problemów (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w pracy z dzieckiem (uczniem) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych i działanie na rzecz interesu publicznego; profesjonalnego i zgodnego zasadami i normami etyki zawodowej podejmowania i wykonywania działalności pedagogicznej; przyjmowania właściwej postawy wobec alternatywnych sposobów komunikacji osób z niepełnosprawnością oraz ich użytkowników; stosowania dobrych praktyk w pracy pedagoga specjalnego; zgodnego z zasadami etyki podejmowania badań naukowych w obszarze pedagogiki specjalnej; podejmowania odpowiedzialność za własne przygotowanie do pracy, za podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; przestrzegania zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego.
Perspektywy zawodowe
Absolwent kierunku jest wyposażony w kompetencje i umiejętności niezbędne do pracy na stanowisku nauczyciela wspomagającego w placówkach oświatowych. Pracę będzie mógł podejmować pracę m.in. w:
- instytucjach oświatowych,
- placówkach rewalidacyjnych,
- placówkach pomocy dziecku,
- przedszkolach publicznych i prywatnych, szkołach podstawowych – placówkach oświatowych integracyjnych lub z oddziałami integracyjnymi,
- placówkach wspierających rodzinę dysfunkcyjną,
- instytucjach organizujących czas wolny dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną,
- instytucjach prowadzących działalność na rzecz dziecka i rodzin borykających się z problemem niepełnosprawności intelektualnej.
O przyjęcie na studia może ubiegać się osoba, która posiada świadectwo dojrzałości (świadectwo egzaminu maturalnego), złożyła wymagane dokumenty zgodne z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 19 STYCZNIA 2018 r. w sprawie dokumentacji przebiegu studiów (Dz. U. poz. 1554) w dziekanacie Uczelni i przystępuje do rekrutacji zgodnie z jej warunkami.
Kandydaci na ten kierunek powinni się charakteryzować m.in. motywacją do zdobywania wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, podnoszeniem kompetencji społecznych, kreatywnością, umiejętnością podejmowania nowych wyzwań, wysoką kulturą osobistą czy też wysokim stopniem empatii.
Przyjęcie na studia w WSZiA odbywa się na podstawie przedłożenia: świadectwa dojrzałości, opłaty wpisowego, podpisania umowy i zaakceptowania regulaminu studiów i opłat. Od decyzji komisji rekrutacyjnej służy odwołanie (w terminie czternastu dni od daty doręczenia decyzji) do uczelnianej komisji rekrutacyjnej, powołanej w trybie określonym w statucie. Ostateczną decyzję w tym zakresie podejmuje Rektor. Osoba przyjęta na studia składa ślubowanie, którego treść określa statut uczelni. Student otrzymuje legitymację studencką oraz indeks, który dokumentuje przebiegi wyniki studiów.