Specjalność: ZARZĄDZANIE SPRZEDAŻĄ I DYSTRYBUCJĄ
Zarządzanie sprzedażą i dystrybucją obejmuje szereg procesów, takich jak m.in.: planowanie, organizowanie i kontrola pracy zespołu sprzedawców, pozyskiwanie i utrzymywanie relacji z pośrednikami oraz zarządzanie marketingiem czy logistyką. Osoby odpowiedzialne za ten obszar funkcjonowania przedsiębiorstwa mają bezpośredni kontakt z klientami, stąd też ważnym jest by kompetencje związane z: rozpoznawaniem zachowań nabywców, przygotowaniem oferty, komunikowaniem się z odbiorcami oraz utrzymywaniem z nimi właściwych relacji.
Zarządzanie sprzedażą i dystrybucją jest procesem złożonym, wymagającym znajomości zasad, metod i instrumentów oddziaływania na rynek docelowy oraz tworzenia wartości dodatkowej dla klienta.
Celem studiów na tej specjalności jest przede wszystkim jest przekazanie aktualnej wiedzy na temat innowacyjnych rozwiązań w sferze dystrybucji, budowania relacji z klienta-mi, aspektów prawnych współpracy w kanałach dystrybucji, merchandisingu, marketingu partnerskiego, programów lojalnościowych i zarządzania na rynku B2B. Jej celem jest również przygotowanie do pracy wymagającej sprawnego posługiwania się zasadami i technikami zarządzania dystrybucją i sprzedażą.
Specjalność Zarządzanie sprzedażą i dystrybucją pozwoli na rozszerzenie wiedzy, umiejętności i dodatkowych kompetencji. Wybierając tę specjalność studenci nabywają specjalistyczną wiedzę dotyczącą:
- strategii sprzedaży, nowoczesnych technologii sprzedaży, organizacji zespołów sprzedażowych,
- dystrybucji, techniki i organizacji handlu, logistyki,
- zachowań konsumentów, analiz rynku, marketingu międzynarodowego
- obsługi klienta, CRM – zarządzania kontaktami z klientem,
- programów informatycznych wspomagających sprzedaż i dystrybucję,
- strategii marketingowych i konkurencyjnych;
- negocjacji i współpracy z partnerami biznesowymi.
Wartym podkreślenia jest udział w procesie dydaktycznym wykładowców o duży do-świadczeniu praktycznym. Dzięki temu m.in. absolwenci specjalności będą posiadali prak-tyczne umiejętności związane z:
- zdolnością pozyskiwania nabywców,
- tworzeniem i organizowaniem handlu, w tym praktycznych umiejętności działania w środowisku handlu wirtualnego (e-commerce),
- motywowaniem pracowników,
- wysoką sprawnością obsługiwania klientów. ,
- identyfikowaniem, badaniem, projektowaniem, planowaniem i podejmowaniem decyzji dotyczących sprzedaży i dystrybucji,
- posiada umiejętność sprawnego komunikowania się, klarownego i logicznego formułowania opinii, autoprezentacji i publicznego występowania,
- posługiwania się językiem obcym, w tym językiem specjalistycznym z zakresu zarządzania sprzedażą i dystrybucją,
- wdrażaniem, kontrolowaniem i koordynowaniem dystrybucji i sprzedaży,
- z podejmowaniem decyzji o charakterze strategicznym, taktycznym i operacyjnym w obszarze zarządzania sprzedażą;
- jest przygotowany do kierowania i pracy w zespołach związanych z zarządzaniem sprzedażą przedsiębiorstwa;
- ma świadomość znaczenia i umiejętność wykorzystywania własnej kreatywności i innowacyjnych rozwiązań dla zwiększania efektów własnych działań,
- posiada umiejętność sprawnego komunikowania się, klarownego i logicznego formułowania opinii w mowie i piśmie, autoprezentacji i publicznego występowania, wykorzystania narzędzi informatycznych oraz posługiwania się językiem obcym, w tym językiem specjalistycznym z zakresu zarządzania;
Sukces rynkowy zależy od umiejętności sprzedawania. Specjaliści z tej dziedziny są najczęściej poszukiwani przez pracodawców – przedsiębiorstw działających na różnych rynkach dóbr konsumpcyjnych i przemysłowych. Firmy poszukują osób, którzy rozwiążą ich problemy sprzedażowe, zaprojektują lub udoskonalą rozwiązania dystrybucyjne, będą zarządzać długotrwałymi relacjami z klientami. Praca w zespole, realizacji samodzielnych projektów, otwartość na nowe rozwiązania, zdolność do wprowadzania innowacji, etyczne zachowanie w biznesie to wybrane kompetencje, jakie posiada absolwent specjalności Zarządzanie sprzedażą i dystrybucją.
PERSPEKTYWY ZAWODOWE:
Absolwenci tej specjalności są przygotowani do pracy:
- w przedsiębiorstwach produkcyjnych i handlowych na stanowiskach menedżerskich ds. sprzedaży, dystrybucji, marketingu i logistyki,
A także na stanowiskach:
- specjalisty do spraw zakupu i sprzedaży,
- specjalisty do spraw planowania sprzedaży,
- specjalisty do spraw kontaktów z klientami,
- specjalisty do spraw handlu zagranicznego,
- analityka rynku,
- menadżerów zespołów sprzedażowych,
- doradców i opiekunów klientów, agentów handlowych,
- trenerów i coachów sprzedaży,
- przedstawiciela handlowego.
Proces i treści kształcenia pozwolą również na prowadzenie własnej działalności gospodarczej.